Port geschiedenis

De oorsprong van port

Al ten tijde van het Romeinse Rijk maakte men wijn in de Douro regio. In 1638 stichtte Christiano Kopke, een Duitse ambassadeur, het eerste porthuis in Porto dat vandaag de dag nog steeds bestaat. In de tweede helft van de 17e eeuw was er een ontwikkeling in de productie van port die de populariteit van portwijnen voor altijd zou veranderen. Daardoor groeiden portwijnen uit tot de meest gerespecteerde en gewilde wijnen in de hele wereld.

Oorlog tussen de Britten en de Fransen

De Britten hebben door de geschiedenis heen altijd een zeer goede relatie met Portugal gehad. Zij stichtten niet ver buiten Porto een kolonie van handelaren. Tijdens een oorlog met Frankrijk tegen het einde van de 17de eeuw rekenden de Fransen heel hoge tarieven aan de Britten en ook aan de Nederlanders voor de destijds zeer gewaardeerde wijnen uit Frankrijk. In 1703 sloten Engeland en Portugal een handelsverdrag, het Verdrag van Methuen. Hierdoor konden de Engelsen met verlaagde tarieven Portugese wijn kopen of ruilen tegen Brits textiel. Dit Britse textiel werd op grote schaal verkocht op de Portugese markt. Tegelijkertijd nam de productie van wijn in de Douro, die rijker en smaakvoller is dan andere Portugese wijnen, enorm toe.

De overtocht

De  wijn uit Portugal kwam niet altijd goed aan in Engeland omdat hij zuur werd onderweg. Daarom zocht men naar een oplossing. Die vond men door tegen het einde van het fermentatieproces van de druiven brandewijn toe te voegen waardoor de wijn (port) lang goed kon blijven en in goede conditie in Engeland aankwam. 

Port

Warre’s vestigde zich in 1670 als eerste Brit in Portugal. Het bedrijf bleef sindsdien altijd in handen van families en maakt tegenwoordig deel uit van de Symington Family Estates. Warre is het enige porthuis waarvoor dit geldt. In de decennia erna vestigden zich veel meer Britse porthuizen in Porto zoals Taylor, Fladgate & Yeatman, Sandeman, Croft, Quarles Harris en Silva & Cosens (nu bekend als Dow) die allemaal nog steeds in port handelen. Door de jaren heen is port een heel belangrijk plaats in het dagelijks leven en de economie van Portugal gaan innemen is het is heden ten dage één van de meest productieve sectoren in Portugal die veel werkgelegenheid biedt. Om dit in perspectief te plaatsen is het goed om te beseffen dat ongeveer 1/5 deel van de Portugese export port gerelateerd is.

Port zoals wij dat nu kennen, wordt pas sinds ongeveer 1820 gemaakt. Tot die tijd werden verschillende productiemethoden en “toevoegingen” die werden gebruikt. Hierdoor waren de wijnen niet consistent en leken ze niet op de port zoals wij die nu kennen.

Lagares

Hoe wordt port gemaakt?

Het treden

Nadat de druiven zijn geplukt, worden ze geplet in stenen bakken of stalen tanks door er in te ‘treden’. Het treden is een intensief proces dat heel nauwkeurig moet gebeuren. Daarom gebeurt het treden tegenwoordig steeds meer door machines en wordt alleen nog goede Vintage port op de klassieke manier gemaakt.


Fermentatie Port

De fermentatie

De geplette druiven laat men 1 tot 4 dagen liggen waardoor een fermentatieproces op gang komt. Port wordt gemaakt van druiven die, net als bij alle andere wijnen, worden gefermenteerd. Tijdens het fermentatie proces voegt de wijnmaker er een sterke drank aan toe met een neutrale smaak, Aguardente genaamd. Deze drank wordt gemaakt wordt van druivenschillen en is een soort brandy. Aguardente heeft een alcoholpercentage van 78%. Door de toevoeging ervan stopt het fermentatieproces, waardoor er veel restsuiker in de port achterblijft en de zo bekende zoete smaak ontstaat. Door de toevoeging van Aguardente heeft port een alcoholpercentage dat ligt tussen de 19% en 21%.

Opslag vaten

Het rijpen van port

Na het fermentatieproces verplaatst de wijnmaker de jonge portwijn naar stalen tanks of houten vaten waar ze minimaal 2 jaar lang rijpen. Aan het eind van deze rijping kijkt hij naar de kwaliteit en besluit hij tot welk type port de portwijn zal worden verwerkt. Sommige ports worden dan direct gebotteld, andere liggen daarna nog enkele en sommige vele jaren te rijpen in houten vaten in de kelders in Vila Nova da Gaia aan de zuidkant van de Douro rivier bij Porto of in de kelders van de porthuizen in de Douro vallei. De opslagduur in de houten vaten hangt af van het soort port dat men wil maken.